Arviot
Ville Vokkolainen & Kadotettujen Paratiisi
EclipseMusic Arvio: 5/5
Ville Vokkolaisen johtaman Kadotettujen Paratiisi -yhtyeen debyyttilevyllä kuullaan hänen sävellyksiään kahden kokoonpanon voimin: jazziin ja nykymusiikkiin erikoistuneet muusikot tutkivat suomalaisuutta eri genrekonventioiden ja tyylien välillä. Harri Kuusijärven harmonikka on keskeisessä roolissa niin tangopurkauksessa kuin vapaasti hengittävässä modernismissa. Keskeisiä tekijöitä ovat myös saksofonisti Pauli Lyytinen, perkussionistit Tareq Rantisi ja Jesse Ojajärvi sekä bassohuilisti Jorma Tapio. Vokkolainen maalailee mielenkiintoisia kuvia tarkoin nyansoiden ja paljon pianissimoa käyttäen. Hiljaisuudesta nousee hallitusti rajuja purkauksia. Vaikka muusikot pääsevät paljolti improvisoimaan, kuulokuva paljastaa yksityiskohtineen, että teokset ovat pitkälti läpisävellettyjä. Lajissaan vuoden merkittävimpiä levyjä.
Kauppalehti 28.5.2014. Hannu Lehtonen
Ville Vokkolainen & Kadotettujen Paratiisi
(JaZZanti-konserttisarja)
Ville Vokkolainen on soittanut punkia, opiskellut klassista Yhdysvalloissa, ja liikkuu nykyään jossain tyylien sekä sävelletyn ja improvisoidun välissä.
Kadotettujen Paratiisi julkaisi levyn, joka on kuulemma hyökkäys valtavirtaviihdettä vastaan ja lupaa paljastaa suomalaisen iskelmäkansan syvimmän olemuksen. Kuulostaa lupaavalta. Olisiko Vokkolainen havainnut, että massakulttuurin totalitarismi on johtamassa massayhteiskunnan syntyyn ja lopulta vapauden menettämiseen?
Vai yrittäisikö hän löytää musiikin keinoin iskelmän, tuon kansakunnan salatun muistin pinnan, alta vielä salatumman aitouden, puhtauden?
Nämä ovat vaarallisia kysymyksiä nykykriitikoille ja ilmeisen vaikeita myös muusikoille. Päällimmäiseksi Laulumiehissä jäi musiikin sympaattinen rimpuilu väistämättömien konventioiden välissä. Vokkolainen oli säveltänyt muutaman uljaasti sentimentaalisen tango- tai valssiteeman. Pauli Lyytisen loistava saksofoni johdatti kohti katarttista kaaosta.
Helsingin Sanomat 12.4.2014. Jukka Hauru
Ville Vokkolainen – How to Become an Individual
Kuinka tulla individuaaliksi? Tässä on ainakin hyvä alku. Otetaan soittimia, luodaan niillä ääniä, kiinnitetään palasia toisiinsa ns. vääristä kohdista ja saadaan aikaiseksi jotain arvaamatonta. Eikö siitä ole periaatteessa kysymys kaikessa suuremmassa taiteessa?
Desibeli.net. Mika Roth
Enigma sellolle
(Tulkinnanvaraista-konserttisarja 14.10.2013 Sergio Castrillonin esittämänä).
Kirkkaasti voiton puolelle jäi kuitenkin New England Conservatoryssa opintonsa suorittanut ja sitä myötä helsinkiläisyleisölle vielä tuntematon nuori säveltäjänimi Ville Vokkolainen teoksellaan Enigma (2013). Heti alussa Vokkolainen kutoo taidokasta kahden soittimen vaikutelman luovaa kudosta, jossa jousella soitettu utuisuus on kontrapunktissa vasemmalla kädellä luodun pizzicatokentän kanssa. Tämän mekaanisuus tartuttaa lyhyen melodisen harhapolun jälkeen lopulta koko satsin ja edetään transformaatioihin hysteerisistä arpeggioista väritutkielmiin. Läheinen ja perinpohjainen yhteistyö esittäjän kanssa muodostui nuoren säveltäjän menestykseksi: komea debyytti!
Amfion. Jarkko Hartikainen
”Ville Vaino Vokkolainen is a fantastic young creative guitarist with a beautiful imagination and sound…. He has a very dynamic style developing and I look forward to hearing him more in the future” Joe Lovano, saxophonist
”Ville marches to the beat of a different drummer” Mick Goodrick, guitarist
”Jazzin Angus Young” Jazzrytmit